Thursday, June 2, 2011

Kisah Aku dan Lelaki

Assalamualaikum

Hi korang di luar sana, tahun ni genap lah 2 tahun aku kahwin dengan jejaka pilihan hati (cewah!). Dalam mase ni jugak lah aku banyak blaja macam, kirenyer sumer jenis problem lah, communication, personal growth, time management etc. Tidak lupe jugak skill memasak..huahuahua. Aku ni dulu mase zaman sekolah, takde boyfren pon, nak kata takde berkenan, ade lah jugak, hensem banget mamat tu, tapi aku malas nak pikiaq pasal bercintan cinton time sekolah. Budak-budak sekarang tak macam aku dah, advance giler..aku pikir, aku nak have fun dengan kawan-kawan, nak hidup happy, bukan tiap-tiap hari nangis ‘apsal la boyfren aku tak bagi bunga’, ‘apsal la boyfren aku tak cakap I love u’, pastu nangis sepanjang hari…huhu tak sanggup aku..aku lebih suker lepak dengan kawan-kawan, buat self-discovery (konon!), focus kat study (pon konon jugak!) and happy-happy all the time. Bukan nyer takde yang minat aku, ade lah jugak sorang dua, ala-ala obsess pon ade jugak (hehehe) tapi aku buat donno jek..malas nak layan, malas nak mainkan perasaan cinta-cinta monyet ni, lagi pon tak ramai yang dok bercintan-cintan time sekolah menengah ni berkekalan sampai tua..

Biler masuk universiti pon samer jugak, aku takde niat nak dok jual-jual minyak kat senior ker, atau pon sebatch dengan aku..lagi la aku student engineering, biasenye bebudak lelaki kat universiti aku dulu takut nak berdating dengan bebudak pompuan engineering, tak tau apsal, maybe sebab kiteorang nampak cool kot (ngeh..ngeh..ngeh).. So, kiteorang berhappy-happy sesame member-member baik, bergaduh, menangis, travel sesame, rase seronok sangat, rase memang macam btol-btol remaja bebas gitu..buat self-discovery (konon lagi!). Lagi dulu mase batch aku bebudak melayu yang ambik kos engineering berape kerat jek, jadi kiteorang (aku and de member) tak nak lalai sangat, nak kene struggle blaja, subjek tak payah cakap lah, untuk student yang selalu memain and tido dalam kelas macam aku nih, lagi susah lah nak pass exam..huahuahua..biler saat tahun pertama, kami and da gang selalu bersama-sama, makan, study, pegi kuliah, exam, kirenyer sumer lah bersama-sama, result exam jek yang lain (=’). Biler masuk tahun kedua, kiteorg masih lagi bersama-sama, tapi biler masuk tahun ketiga, segala nyer berubah, kami tak dapat bersama-sama lagi (bukan bergaduh ok) sebab ade sesetengah geng-geng aku yang terpaksa repeat paper, ambik kelas asing-asing, semata-mata nak struggle untuk tak nak fail. Disebabkan itu, aku and de gang memang takde mase nak dok pikir pasal boyfren-boyfren nih..Tapi dalam tempoh tahun ketiga sampai final year aku, aku memang blaja erti independent dalam hidup..biler blaja kat tempat orang, tempat yang kite tidak familiar, bahasa, makanan, memang membuatkan kiter btol-btol struggle macamane nak teruskan hidup (teman tak blaja oversea, teman pegi universiti di over the sea jek) and at the same time blaja bersungguh-sungguh. Biler kawan sumer busy, kiter terpaksa uruskan diri sendiri, pegi shopping sendiri, blaja sendiri, study sendiri, exam pon sendiri (hehe btol lah kan, exam maner bleh tiru-tiru). Lame kelamaan tu, aku dah terbiasa, kadang-kadang lagi senang, sebab setiap orang sibuk uruskan hal masing-masing, begitu jugak aku, kalau ade 3, 4 orang yang mengikut kiter uruskan hal kiter kan leceh dah…tapi bagus jugak, keadaan busy ni membuatkan aku malas nak berboyfren..tapi akhirnyer, setelah penat lelah aku, berjaya jugak aku abis study (yeehaaa!)

Biler dah di alam pekerjaan (cewah) baru aku terasa cam nak menggatal gitu. Aku pon jumper lah dengan husband aku ni, bercintan-cintan sumer lepas setahun gitu, kiteorang kawin. Aku pon tak sangka sbenarnyer aku kawin lagi awal dari kawan-kawan aku, tapi itulah hakikatnyer (kawan-kawan, jangan jeles ok :P). Start kawin pastu, macam-macam aku blaja..dulu aku rase biler roommate aku buat hal, bleh jek aku sound-sound dieorang kalau aku tak suker mende-mende yang dieorang buat tak berkenan di hati aku, tapi biler dengan husband sendiri, kene blaja sabar, lagi pon perangai aku yang maha selamba pon selalu menghampehkan jugak hehehe..

Alam perkahwinan memang btol-btol menguji kiter camner nak duduk dengan orang yang totally stranger pada kiter. At first, aku memang susah nak terime, tapi lama kelamaan aku terime lah die seadanyer. After all, aku pon tak sempurna. Allah memang jadikan manusia ni berpasangan dengan perangai masing-masing yang kene kontra. Kelemahan die, kelebihan aku, kelemahan aku, kelebihan die. Satu contoh yang memang ketara ialah biler kiteorg pegi travel, aku memang tak pandai tengok map atau set and read GPS. Tapi satu kelebihan aku ialah aku bleh bawak kete dengan super hebat (orang johor memang bawak kete ganas +__+). Jadi, kalau aku yang bace GPS and die yang bawak kete, sure awal-awal kiteorang dengan yakin nyer dah kalah dalam rancangan The Amazing Race Asia. Aku memang tabik orang yang buat map dengan invent GPS tuh, and aku confirm org yang invent tu lelaki, sebab sumpah aku tak paham sume direction die segala bagai =’). Aku masih lagi prefer tengok signboard, macam bapak-bapak kiter dulu…So, begitu lah die, walau camner teruk pon, seriyes aku cakap kiter memang memerlukan satu sama lain. Aku tak paham nape ade sesetengah orang suker cakap lelaki camni, pompuan camtu, padahal duadua nyer samer jek, masing-masing ade kelemahan and kelebihan.. kiter sebagai manusia ni jek yang rase diri masing-masing pandai (fuh! Hebat gitu)..

Encik suami yang tersenyum happy di hari pernikahan

Aku yang ngetop dulu, kini dan selamanya..hahaha

Sekian, have a nice day!

No comments:

Post a Comment